Sunday, April 17, 2011

MEETING POINT 4/11 BIAŁA FABRYKA NOC MUZEÓW ŁÓDŹ 14.05


MEETING POINT 4/11

Performance

 

Performance jest połączeniem sztuki ruchu i tańca oraz muzyki w spektaklu tworzonym na żywo.
 
Artyści wykorzystują technikę improwizacji do kompozycji performance w czasie rzeczywistym TU / TERAZ.




NOC MUZEÓW ŁÓDŹ

14.05.2011 godz. 19.00 / 21.00 / 22.30

Centralne Muzeum Włókiennictwa/Biała Fabryka
ul. Piotrkowska 282, Łódź
www.muzeumwlokiennictwa.pl

WSTĘP WOLNY
program: 
19.00 Meeting Point 4/11 Performance SKANSEN
21.00 NIGHT – solo teatru ruchu Emilie Birraux (Francja/Holandia)
22.30 Meeting Point 4/11 Performance WNĘTRZE

performerzy Meeting Point:
Emilie Birraux (Francja/Holandia) - ruch/taniec
Lola Silvestro (Argentyna) - ruch/taniec
Konrad Szymański (Polska/Holandia) - ruch/taniec
ATOS:
Lucas Acuna (Argentyna/Holandia) - gitara
Gonzalo Almeida (Portugalia/Holandia) - kontrabas
Wieland Moeller (Niemcy/Holandia) - perkusja

Meeting Point to seria spotkań artystów różnych dziedzin sztuki z przestrzenią, czasem, publicznością i sobą nawzajem. Performatywne kompozycje powstające we wspólnym doświadczaniu otoczenia, tworzone są w technice improwizacji i kompozycji w czasie rzeczywistym (instant composition).

Żywy akt tworzenia kompozycji wynika z szerokiej komunikatywności performerów, uwrażliwienia na zmiany, a tym samym zaufania w obecność miejsca i czasu. Wyzwanie i ryzyko generowane w performansie zamienia się w akt tworzenia wobec i w materii, gdzie wyzwalają się proste i głębokie relacje emocjonalne. Następuje spełnianie, wysokiej w hierarchii potrzeb, samo-aktualizacji i ciągłej obecności w czasie rzeczywistym. Celem improwizacji nie jest konkretny, założony wcześniej produkt finalny, a raczej proces doświadczania czasu, miejsca i siebie, zarówno przez performerów, jak i widzów.

Meeting Point 4/11 jest częścią wydarzenia artystycznego Noc Muzeów Łódź 2011.

Otwarte STUDIUM Improwizacji tworzy doświadczalną przestrzeń dla technik improwizacji i kompozycji w czasie rzeczywistym (instant composition), które są nowymi narzędziami w procesie twórczym teatru ruchu, teatru dramatycznego, muzyki i innych dziedzin współczesnej kultury i sztuki. W ramach OSI odbywają się projekty artystyczne w formie spektakli/performance w przestrzeniach miejskich i teatrach, warsztaty improwizacji, jam sessions, produkcje teatralne i projekty społeczne.

NIGHT – solo teatru tańca

Choreografia i wykonanie: Emilie Birraux
Muzyka: Oren Ambarchi
Światła: Emilie Birraux i Ronald Tol


Noc. Strach i pokój są blisko siebie.
Ucho do ziemi i słuchać na ziemię.
I zapomnieć, że istnieję.
Istni
eję, zapominam, już mnie nie ma.
Pieszczenie do zaginionego świata.


Kobieta siedzi na ziemi, bez życia, jak zabroniony obiekt. Idzie przez różne doświadczenia, szukających spokoju i siły.

The night. Fear and peace are close to each other.
An ear to the ground i listen to the earth.
I forget i exist.
I exist, i forget, I 'm gone.
A caress to a lost world.

A woman is sitting on the ground, lifeless, like an abandonned object. She goes trough different states, looking for peace and strength.

Premiera 24 września 2010, Dansateliers, Rotterdam.

Biografie artystów
Emilie Birraux (Francja/Holandia) – tancerka i choreograf, urodzona we Francji, a obecnie 
 
 
 
mieszka i pracuje w Holandii. Karierę zawodową w tańcu rozpoczęła w 1997 r. we Francji, podczas studiów na Hightower Rosella's School w Cannes. Chcąc pogłębić swoją wiedzę w dziedzinie tańca współczesnego, ukończyła studia na Rotterdam Dance Academy w Holandii. Tam spotyka się z Guy Weizman i współpracuje przy trzech spektaklach Club Guy & Roni (Guy Weizman i Roni Haver), występując na scenach międzynarodowych do roku 2007. Pracuje również jako tancerz i performer z choreografami, takimi jak: Jens van Daelen, Ruby Edelman, Maryse Delente, Liat Waysbort, Klaus Jurgens, Gato Bizar w dziedzinach tańca współczesneg, teatru tańca i pantomimy. Prowadzi również warsztaty tańca i jogi.W roju 2009 zrealizowała spektakl 'The Result is Blue Tape' we współpracy z kompozytorem i gitarzystą Lucas Acuna. Rok później, również w Dansatelier Rotterdam powstaje solo 'NIGHT' z premierą we wrześniu 2010 roku.  
Lola Silvestro (Argentyna) – urodziła się w Argentynie, performer, tancerka, shiatsu masseur. W Argentynie współpracowała z malarzami Candelaria Silvestro i Fratticelli Roque. Podczas pobytu w Holandii zaangażowała się w pracę z tancerzami tańca współczesnego i tworzeniem wspólnie z muzykami. A obecnie współpracuje z Otwartym Studiem Improwizacji w Łodzi jako performer i koordynator artystyczny. Uczy tanga argentyńskiego.  
Konrad Szymański (Polska) - absolwent Akademii Tańca w Rotterdamie (Rotterdam Dance Academy) i Uniwersytetu Łódzkiego (Wydział Ekonomiczno - Socjologiczny). Związał się z tańcem i ruchem rozpoczynając w klubie tańca towarzyskiego w Strykowie, osiągając klasę mistrzowską 'S'. Z czasem zainteresował się technikami tańca współczesnego, biorąc udział w wielu warsztatach w Polsce i zagranicą. Pierwsze doświadczenia teatralne zdobywał na deskach Opery w Szczecinie, które zaprowadziły go w kierunku tańca zawodowego i edukacji w Holandii. Obecnie pracuje jako performer, choreograf, nauczyciel, fotograf ruchu i animator kultury. Improwizację wykorzystuje jako narzędzie tworzenia i ćwiczenia świadomości ruchu w teatrze sztuk performatywnych. Interesuje się bezpośrednim kontaktem z widzem, tworząc performance uliczny i teatralny w technice kompozycji w czasie rzeczywistym, jak i instalacje multidyscyplinarne. W swoim dorobku artystycznym ma liczne spektakle improwizowane m. in. Monday Match Bimhuis Amsterdam, KOLEKTYW – performance w programie XIV Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca w Lublinie, solowy spektakl Inevolutionary (2010), instalacja Live Box. Jest stypendystą Solo Projekt Fundacja Kulczyka 2007, gdzie powstał spektakl Solo.06. Współpracował jako asystent choreografów w projekcie maProject podczas wydarzeń Wilno Europejską Stolicą Kultury 2009. Współtworzył Teatr Sztuk Performatywnych Ruimte in Beweging w Holandii, razem z izraelską choreograf Liat Magnezy. Obecnie jest koordynatorem artystycznym i performerem Otwartego Studium Improwizacji. Wykładał improwizacje na Akademii Humanistyczno – Ekonomicznej w Łodzi, specjalność tancerz – choreograf.  
Lucas Acuña (Argentyna) urodził się w Córdobie, Argentyna w 1977 roku. Zaczął grać na gitarze w wieku 15 lat. Do 2000 roku studiował w miejscowej szkole jazzu, potem przeniósł się do Włoch, szukając nowych doświadczeń. W 2002 roku rozpoczął studia w Holandii w Konserwatorium Muzycznym w Rotterdamie. W tym czasie brał udział w prywatnych lekcjach z Kurt Rosenwinkel w Szwajcarii. Oprócz muzyki i komponowania, jak i sposobu wyrażenia siebie, sztuki teatralne były zawsze w kręgu jego zainteresowania i działań. Obecnie pracuje jako lidera i co-leader w projektach: ATOS Trio - badając liryczny i swobodny sposób pisania do formatu trio Jazz, NOISYRISTICS - swobodna improwizacja oraz od niedawna THE PARENTS – rock i songwriting. Angażując się w teatr tańca współczesnego, współpracował w wielu projektach z wykonawcami takimi jak Julyen Hamilton, Rita Vilhena, Hrafnhildur Einarsdottír (Raven), czy Virag Dezső. Grał m.in. z: Eric Vloeimans, Klaas Hekmana, Marcos Di Paolo, Facundo Guevara, Soto Ntouvas, Martiny, Fulvia Di Domenico, itp.  
Gonçalo Almeida (Portugalia),kontrabasista i improwizator, urodzony w Lizbonie w Portugalii, w 1978. W 1998 roku rozpoczął studia muzyczne w szkole klub Hot Jazz z Portugalii, a rok później kontynuował studia w Konserwatorium Muzyki Klasycznej w Lizbonie. Przeniósł się do Holandii, gdzie studiował w Konserwatorium Muzycznym w Rotterdamie, uzyskując w 2006 tytuł licencjacki, a dwa lata później magisterski.  
Gra w różnych formacjach jazzowych i improwizowanych głównie w Portugalii i Holandii, pracując ramię w ramię z kompozytorami muzyki, tancerzami i artystami współczesnymi, jak rózniwnież realizuje projekty solowe. Nawiązał kontakt z muzykami Rufus Reid, Essie Essie, Hein vanGeyn, Stefan Leviestro, Marius Beets, Omar Avital, Carlos bica, Wilbert de Joode.  
Wieland Moeller (Niemcy) studiował perkusje w Konserwatorium Muzycznym w Rotterdamie, jak również w Rhythmic Conservatory w Kopenhadze i w Berklee College of Music w Bostonie. Ponadto podjął prywatne studia z perkusistami Ari Hoenig, John Riley i Jeff Ballard. Wieland pracuje i podróżuje z różnymi grupami jazzowymi w całej Europie. Współpracuje z różnymi orkiestrami i Big Bandami m. in. Orchestra Pomemerania (Niemcy), AdHoc Big Band i Amsterdam Showbands, grając również muzykę musicalową. Teatr tańca współczesnego to kolejny obszar pracy, gdzie Wieland czuje się jak w domu. Dzielił się scenę z Maurizio Giammarco, Joel Holmes, Klaas Hekmana, Eric Wyatt, a w dziedzinie tańca z Julyen Hamilton i Michael Schumacher.